ÇEVRE KİRLİLİĞİNDE SON GÜNDEM 

ÇEVRE KİRLİLİĞİNDE SON GÜNDEM

 

İzmir Örefez kirliliğinden gündem devam ediyor. Sasalıdaki temizleme kapaklarının direk denize açıldığı  için deşarj sonrası kirlilik yaşandığı iddialarından sonra cezaların kesildiği konusu gündemden düşmeden, Şimdi de Torbalı ve Menemen ile ilgili yeni cezalar gündeme geldi

Bu konula ilgili olarak İzmir Büyükşehir Belediyesi’nden açıklama geldi.

İZBB’den yapılan açıklamada, “Devlet kurumlarımızın geleneğinde yer almayan usul ve yöntemlerle hareket etme alışkanlığının son dönemlerde giderek yaygınlaştığını üzülerek gözlemlemekteyiz.

Bunun son örneği Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın, İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne 3 milyon 854 bin 237 TL idari para cezası uygulaması ve bunu basın üzerinden büyük bir gururla ilan etmesidir.

Bakanlığın yaptığı açıklamada, “Torbalı’daki ve Menemen’deki atık su arıtma tesislerinin standartlara aykırı ve çevre kirliliğine neden olacak şekilde atık su deşarj ettiği, Kiraz Atıksu Arıtma Tesisi’nin atık suları arıtmadan deşarj ederek su kirliliğine neden olduğu, Tire’de ise gerekli izinleri ve çevresel önlemleri almadan vahşi çöp depolama yaparak çevre kirliliğine neden olduğu tespit edilmiştir” denilmektedir.

Öncelikle ve önemle belirtilmesi gerekir ki;   Kesilen cezalar tamamen haksız ve mesnetsizdir.

 Cezalandırılan İzmir Büyükşehir Belediyesi değil İzmir halkıdır. Bu kente yatırım için ayrılan kaynaklar bu tür ağır yaptırımlarla İzmirlinin bütçesinden alınıp başka mecralara aktarılmaktadır.

Gündeme getirilen cezalar ve konu başlıklarıyla ilgili gerçek değerlendirmeler ise şu şekildedir:

1. Menemen İlçesinde İZSU Genel Müdürlüğü tarafından işletilmekte olan Menemen Atıksu Arıtma Tesisi’nde incelemede bulunan Bakanlık ekipleri, tesisimizde 15.05.2024 tarihinde Bütünleşik Karşılaştırma Testi (BKT) yapmıştır. Bu tarihte alınan numune üzerinde yapılan analizin sonucu, 29.05.2024 tarihinde yayınlanmış ve tüm parametreler ilgili mevzuat sınır değerlerinin altında kaldığı belirlenmiştir. Sadece toplam azot değerinin, Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği’nin belirttiği (15 mg/L) değerin üzerinde (31,49 mg/L) olduğu tespit edilmiştir. Bu denetimlerden bir süre sonra 02.09.2024 ve 05.09.2024 tarihlerinde, tesisimizden numuneler alınmış; bunlardaki azot değerinin düştüğü ve yasal sınırın altında kaldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, tesisten farklı tarihlerden alınan numunelerden 18 adedine parametre analiz yapılmış ve sadece azot değerinin yasal sınırı geçtiği; bu değerin de kısa sürede yasal sınıra gerilediği görülmüştür. Buna karşın Bakanlık, ilk alınan numuneye istinaden kurumumuza ceza işlemi uygulanmıştır.

2. Diğer bir işletmemizin bulunduğu Kiraz’daki Atıksu Arıtma Tesisi ise 1997 yılında şu anda kapatılmış olan İl Özel İdaresi tarafından günlük 2000 metreküp debi ile 10000 kişiye eşdeğer nüfusa yetecek şekilde inşa edilmiştir. Tesis, teknik eksiklikler ve işletme maliyetleri nedeniyle uzun yıllar Kiraz Belediyesi tarafından işletilememiş ancak 2012 yılında devreye alınarak işletilmeye başlanmıştır. Söz konusu tesis, 6360 sayılı yasa ile de 01/04/2014 tarihinden itibaren İZSU Genel Müdürlüğü’nün görev, yetki ve sorumluluğunda işletilmeye devam etmektedir. Zamanında nüfus projeksiyonu göz nüne alınmadan kurulan tesis, günümüz nüfus artışı ve endüstriyel kirlenme faktörleri karşısında ise zaman zaman yetersiz kalabilmektedir.

Hali hazırda 23.05.2029 tarihine kadar Çevre İzin Belgesi bulunan tesiste arıtılan atıksular, Küçük Menderes Nehrine bağlı Keleş çayına deşarj edilmektedir. Yaşanan bu yetersiz durum karşısında İZSU Genel Müdürlüğü bir çalışma başlatmış ve Kiraz’daki atık suların tamamını arıtacak büyüklükte; Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliğine uygun azot ve fosfor giderimli; ileri biyolojik arıtma prosesine sahip ve çıkışında dezenfeksiyon ünitesi bulunan bir tesis planlamıştır. Arazi mülkiyet işlemlerinin de tamamlandığı bu kapsamlı proje, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından da onaylanmıştır.

Durum böyle iken ve aylık olarak numunelerin alındığı, akredite laboratuvarında analizlerinin yapıldığı mevcut tesisin, bir şikayet gerekçe gösterilerek anlık olarak denetime tabi tutulması ve ceza kesilmesi kamuoyunun takdir edebileceği bir husustur. Ayrıca denetimler esnasında herhangi bir numune alımı yapılmamış; sadece tesisin genel durumu denetlenmiş ve tutanak altına alınmıştır. Bu noktada, İZSU Genel Müdürlüğü’ne ve ilgili birime herhangi bir yaptırımdan bahsedilmemiştir.

3. Benzer şekilde cezaya konu olan Torbalı bölgesindeki İZSU tesisinde, yakın zamanda herhangi bir denetim gerçekleştirilmemiştir. Torbalı bölgesinde 2 adet ileri biyolojik atıksu arıtma tesisi bulunmakta olup; bu işletmelerde Sürekli Atıksu İzleme İstasyonu (SAİS) bulunmaktadır. Dolayısıyla buralarda arıtılan atıksu parametreleri, Bakanlık tarafından 7/24 esasıyla izlenmektedir. Torbalı bölgesinde bulunan tesislerde arıtılan atık sular da Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği alıcı ortam deşarj standartlarını sağlamaktadır. Hal böyleyken ve sürekli takip edilen tesislerde, Bakanlık ekipleri tarafından alınan numunelerin atık suların standart değerleri sağlayacak şekilde olmadığı bilgisi akılları karıştıracak niteliktedir.

4. 6.09.2019 tarihinde ihalesi yapılan “Kiraz ve Tire Atık Depolama Sahaları Rehabilitasyon Uygulama Projelerinin Hazırlanması ve Onaylatılması” işine ilişkin yüklenici firma ile idaremiz arasında sözleşme imzalanmıştır. Yüklenici firma tarafından hazırlanan uygulama projeleri 17.03.2021’de Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına sunulmuştur. İlgili kurumlarla defalarca yazışmalar yapılmasına ve tarafımızca tüm titizliği ile takip edilmesine rağmen onay süreci tamamlanamamıştır. İlgili ilçe belediyesinin ve bölgedeki vatandaşların da projeyi sahiplenmesi çevre kaynaklarının korunması açısından büyük önem arz etmektedir.” Denildi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Government

Futbolda Lisanslı Kulüp Sayısı 27’ye Yükseldi! İzmir’den İki Kulüp Listede

Futbolda Lisanslı Kulüp Sayısı 27’ye Yükseldi! İzmir’den İki Kulüp Listede Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) Kulüp Lisans Kurulu’nun ikinci değerlendirme süreci tamamlandı. Amed Sportif Faaliyetler, Kasımpaşa, Ankara Keçiörengücü, Aliağa Futbol, Altınordu ve Ankara Demirspor ulusal lisans almaya hak kazandı. Böylece 2026-2027 sezonu için lisanslı kulüp sayısı 21’den 27’ye çıktı. İzmir futbolu 🟦
Gündem

Galatasaray’ın Şampiyonluk Kupası İzmir’e geldi Coşkuyla Karşılandı  Taraftarlar Kupaya Akın Etti

Galatasaray’ın Şampiyonluk Kupası İzmir’e geldi Coşkuyla Karşılandı  Taraftarlar Kupaya Akın Etti GS’nin 26.Şampiyonluk Kupası İzmir’e Geldi! Galatasaraylı Taraftarlar Büyük Coşku Yaşadı Galatasaray’ın 26. Şampiyonluk Kupası İzmir’de Sergilendi: Taraftarlardan Yoğun İlgi İzmir Sarı-Kırmızıya Büründü! Galatasaray Kupasıyla Tarihi Kutlama Galatasaray Kupası İzmir’de: Taraftarlar Kupayı Görmek İçin Yarıştı Galatasaray’ın 26. şampiyonluğu kapsamında İzmir’de 🟦
Çevre Ve İklim

Gediz Elektrik İzmir’de Yolları Kazıyor: Saatlerce Elektrik Kesintisi Yaşanabilir!

Gediz Elektrik İzmir’de Yolları Kazıyor: Saatlerce Elektrik Kesintisi Yaşanabilir! “Gediz Elektrik İzmir’de Yolları Kazıyor: Saatlerce Kesinti!” “İzmir’de Elektrik Hatları Yer Altına Alınıyor!” “Karabağlar’da Büyük Çalışma: Elektrik Kesintileri Başlıyor” “İzmir’de Haziran Elektrik Kesinti Planı Açıklandı” “GDZ Elektrik’ten Duyuru: İzmir’de Saatlerce Kesinti Olacak” Karabağlar’ın Eski Mahallelerinde Büyük Çalışma   Gediz Elektrik AŞ. 🟦
Government

81 ilde organize suçla mücadele hızladı : Başsavcıların 175 birime genelge ile duyurdu!

81 ilde organize suçla mücadele hızladı :  Başsavcıların 175 birime genelge ile duyurdu! Adalet Bakanı Akın Gürlek, organize suç örgütleriyle mücadelede adli süreçlerin daha etkin yürütülmesi amacıyla yeni bir genelgenin yürürlüğe girdiğini açıkladı. Ceza İşleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan “Organize Suç Örgütleri ile Mücadele” konulu genelge, 81 ildeki 175 Ağır 🟦
Ege ve Türkiye

HİÇ GOL ATILMADI 1 TL’YE MANTIKLI TELEFON SATILMADI!

Türkiye Gol Atamadı, 1 TL’lik Telefon Kampanyası Hüsranla Bitti! Binlerce Kişi Bekledi Ama Tek Bir Telefon Bile Satılamadı Türkiye Gol Atamadı, 1 TL’lik Telefon Kampanyası Hüsranla Bitti! 1 TL’ye Telefon Hayali Sona Erdi! Türkiye’nin Elenmesi Kampanyayı Bitirdi Getmobil’in 1 TL Telefon Kampanyası Tutmadı: Sebebi Türkiye’nin Gol Atamaması Dünya Kupası Sürprizi: 🟦
Ege ve Türkiye

Sınav Tarihleri Bile Değişmişti! Yabancı hayranlığı Milli Takımda Beklentileri Karşılayamadı

Milli Takım Dünya Kupası’na Veda Etti! Yabancı Teknik Direktör ve Kaçan Goller Tepki Topladı Dünya Kupası Hayali Sona Erdi! Milli Takım’a Ağır Eleştiriler Türkiye Dünya Kupası’ndan Elendi: Taraftarlar Yabancı Teknik Direktörü Hedef Aldı 98 Dakikalık Hüsran! Milli Takım Dünya Kupası’na Veda Etti Paraguay Karşısında Büyük Şok: Türkiye Dünya Kupası Defterini 🟦
Eğitim

YKS’DE KUMANYA DA DAĞITILACAK

YKS’DE KUMANYA DA DAĞITILACAK   20 Haziran Cumartesi ve 21 Haziran Pazar günü 1 milyon 639 un üstünde öğrenci YKS sınavına girecek. 20 Haziran 2026 Cumartesi günü YKS sınavına gircek öğrencilere bu sebe ilk defa kumanya olarak beslenme verilmesi de planlandı. Bir milyon 639 binin üstünde öğrenci gireceği Üniversitesi seçecek. 🟦
Ekonomi

TÜRKİYE’NİN İLK 500’E GİREN FİRMASI AÇIKLANDI 

TÜRKİYE’NİN İLK 500’E GİREN FİRMASI AÇIKLANDI EİB Koordinatörü Öztürk; “Ege Bölgesi üretmeye ve ihracat yapmaya devam ediyor” Ege İhracatçı Birlikleri Sanayi devlerinin 142’si Ege Bölgesi’nden Sanayi sektörünün devler ligini oluşturan İstanbul Sanayi Odası İlk 500 Sanayi Kuruluşu Listesi’nde Ege Bölgesi 142 firmayla yerini aldı. İSO 500 listesinde kanuni merkezlere göre 🟦
Eğitim

Sınav önlemleri nedeniyle Korna çalmayın: 20 Haziran’da meydanlarda maç yayını da yok

Sınav önlemleri nedeniyle Korna çalmayın: 20 Haziran’da meydanlarda maç yayını da yok   İzmir Valiliği 20-21 Haziran tarihlerinde yapılacak Yükseköğretim Kurumları Sınavı nedeniyle aday ve görevlilerin sınav merkezlerine zamanında ulaşımını engelleyebilecek ve gürültü kirliliğine neden olacak etkinliklere izin verilmeyeceğini bildirdi. İzmir Büyükşehir Belediyesi’de alınan bu önlemler kapsamında 20 Haziran’da dev 🟦
Gündem

DÜNYA KUPASINA VEDA: MİLLİ TAKIM HİÇ TAT VERMİYOR

DÜNYA KUPASINA VEDA: MİLLİ TAKIM HİÇ TAT VERMİYOR Dünya Kupasında Milli takım 2. Türkiye-Paraguay futbol karşılaşmasında da ilk yarıyı 1- 0 yenik kapadı. 2’inci yarıda da 90 dakikaya kadar da gol atamadı. Şımarık çocuklar gibi futbol maçı oynayan Milli takımda hiç taktik yoktu,  tamamen şahsi oynunlarla kaleyi gören şut çekiyordu! 🟦